MUSICI Uitgast 2019

 

 La Cicala

 

La Cicala, in 2011 opgericht door Inês d’Avena, wijdt zich aan het rijke maar vaak nog onbekende repertoire uit de Napolitaanse barok. De twee cd’s die het ensemble tot nu toe heeft gemaakt werden door de internationale pers zeer goed ontvangen en in 2019 werd er een derde CD opgenomen. De naam van het ensemble is afgeleid van de cicade, het ‘zingende insect’ van de warme zomeravonden in Zuid-Europa. Het insect staat al van oudsher symbool voor onsterfelijkheid en geestelijke vervolmaking. De oude Grieken zagen in de cicaden lyrische boodschappers van de muzen en associeerden hen aan muziek en welsprekendheid.

 

La Cicala wil deze voorheen onbekende muzikale schatten laten horen aan een hedendaags publiek. Het ensemble gaf in seizoen 18/19 ondermeer een serie concerten voor Organisatie Oude Muziek. Het ensemble bestaat uit jonge, internationale musici die spelen in vooraanstaande ensembles als Amsterdam Baroque Orchestra, Bach Collegium Japan, La Risonanza, Orchestra of the Eighteenth Century, Orchestra of the Age of Enlightenment.

 

 Blokfluitiste Inês d’Avena heeft opgetreden als solist, in ensembles en orkesten in Europa, Azië en haar geboorteland Brazilië met ondermeer het Amsterdam Baroque Orquestra en New Collegium. Inês d’Avena won diverse prijzen; in 2010 (International Competition Prince Francesco Maria Ruspoli), 2011 (Premio Bonporti, with LOTUS) en 2016 (Van Wassenaer Concours, met new collegium).

 

 d’Avena is op de Universiteit Leiden gepromoveerd, waar ze onderzoek deed naar het Napolitaanse repertoire voor blokfluit. Op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag behaalde ze haar bachelor, master en onderwijs-diploma’s. Ze publiceerde wetenschappelijke artikelen in bladen als Journal of the American Musical Instrument Society en Early Music America. Inês d’Avena was resident researcher bij Cini Foundation/Antonio Vivaldi Institute in Venetië. Sinds 2012 is zij docent op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze momenteel ook ad interim Educatief Coördinator van het Oude Muziek Afdeling is.

 

  Foto: Sanne Schouwink.

Meer info op www.lacicala.info

_________________________________________________________________________________________________________________ 

 

Amsterdam Klezmer Band

 

Amsterdam Klezmer Band komt van de straat en van het conservatorium, houdt van traditie en vernieuwing, blaast festivaltenten omver en trekt tranen in theaters. De band speelt klezmer en Balkan, ska en jazz, zigeuner en hiphop. Het is van alles, maar bovenal is het feest.

 

In vijftien jaar tijd groeide een stel Amsterdamse straatmuzikanten uit tot een internationaal, zevenkoppig klezmermonster. Wie op basis van de naam een traditioneel avondje verwacht, zal even schrikken. De AKB heeft een onorthodox eigen geluid gesmeed, waarin een joodse traditional kan worden opgeluisterd met rap of een scheurende sax.

 

Toch blijven de roots zelfs hoorbaar als hun nummers worden aangepakt door gerenommeerde dj’s als C-Mon & Kypski of Shantel. Ze spelen op festivals en podia door heel Europa, met uitstapjes tot in Brazilië, Mexico en Zuid-Korea. Of het nou het Hong Kong Jazz Festival of het concertgebouw is, Sziget of een kroeg in Slovenië, Lowlands of een Turkse boulevard; er zal gedanst worden.

 

Saxofonist en bandleider Job Chajes noemt AKB een minifanfare, bestaande uit drie blazers, percussie, bas, accordeon en een zanger met een doorleefde stem. ,,We hebben nog altijd geen drummer en gebruiken geen elektronica. Al onze muzikanten zijn behalve bandlid ook geweldige solisten, dat geeft de band een eigen signatuur.’’

 

Chajes ontdekte zijn muzikale Joodse wortels begin jaren negentig als straatmuzikant. Gestopt met zijn opleiding, speelde hij om zijn uitkering aan te vullen. Het klezmergeluid was in de vergetelheid geraakt in Amsterdam, maar het publiek pikte het snel op. In de hoed vielen behalve guldens al gauw ook visitekaartjes voor feesten en kleine festivals. Het repertoire was toen al uitgebreid met de avontuurlijke ritmes van de zigeunerbands die in Amsterdam optraden.

 

In 1997 zag de Amsterdam Klezmer Band officieel het levenslicht. Als kwartet speelden ze op Oerol, verschillende bevrijdingsfestivals en op straatmuziekfestivals in Italië, Zwitserland en Slovenië. Maar de grote doorbraak kwam in 2001 toen AKB in Groningen Noorderslag ondersteboven speelde. De volgende dag verschenen laaiende recensies en hingen boekers en een televisieshow aan de lijn.

 

AKB was toen al het zevental dat het nog steeds is. Zanger Alec Kopyt voorziet de band van een stem gedrenkt in de bitterzoete traditie van zijn geboortestad Odessa. De uitgebreide blazerssectie zorgt naast de balkan- en klezmertradities voor de nodige funk, jazz, ska en hiphop.

 

Het is nu meer dan duizend concerten en elf albums later. De band heeft wel iets van de ‘klezmorim’, de professionele Joodse muzikanten die twee eeuwen geleden door Oost-Europa zwierven. Van het aantal landen waar AKB speelde is de band de tel kwijt geraakt.

 

AKB was al succesvol ver voordat de balkanhype wereldwijd toesloeg. Tot hun eigen verrassing werden ze plotseling gesampled en gemixt door danceproducers. Het bijzondere geluid van het zevental leende zich uitstekend voor de populaire balkanbeat. Nu die hype alweer voorbij lijkt, heeft AKB het nog altijd drukker dan ooit. Begin 2012 werd het 15-jarig jubileum groots gevierd in poptempel Paradiso, het was het duizendste concert van AKB.

 

Het twintigjarige jubileum werd in 2016 (tevens in Paradiso) gevierd met de release van een speciaal album: Oyoyoy. Op het veertiende studioalbum onderzoekt de AKB de essentie van de muzikale inspiratiebronnen en verkent de band de grenzen van de eigen eclectische en invloedrijke stijl. Als bonus nodigde de band enkele vrienden uit om een aantal van de nieuwe nummers te remixen. Het resultaat: zeven aanstekelijke Klezmer tracks die traditionele muziek fris, urgent en zeer dansbaar houden. Oyoyoy is de logische volgende stap in de evolutie van progressieve Klezmer uit Amsterdam.

 

  Foto: Fred van Diem

 

Meer info op: www.amsterdamklezmerband.com

_________________________________________________________________________________________________________________ 

 

Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet

 

Het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet bestaat uit de vier veelzijdige klarinettisten Sergio, Bart, Tom en Jesse. De vier heren zijn allen opgeleid aan het Conservatorium van Amsterdam en het is samenspel, hun liefde voor de hele klarinetfamilie en vooral het plezier in muziek maken wat hen samen tot het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet, kortweg het NAKK maakt. Het kwartet is al zes jaar een veel gezien en geliefd ensemble op de Nederlandse muziekpodia.

 

Het NAKK werd in 2015 genomineerd voor de Grachtenfestivalprijs en in 2017 presenteerde zij hun debuut cd “Ode aan Amsterdam” in de serie Tracks van het Koninklijk Concertgebouw. Daarnaast was het ensemble medeverantwoordelijk voor de totstandkoming en de organisatie van het succesvolle Nederlands Klarinetfestival in het Muziekgebouw aan ‘t IJ en het Bimhuis. Een festival waar de klarinet in al zijn hoedanigheden, voor alle leeftijden en in alle mogelijke muziekstijlen te zien en te horen was. Allemaal pijlers van het NAKK.

 

Ook internationaal is het NAKK actief. Het ensemble maakte tournees naar landen met een bijzondere muziekcultuur, zoals Bulgarije, Portugal en Brazilië. De opgesnoven invloeden zijn terug te horen in de diverse gevarieerde programma’s. Muziek bij iedereen brengen is hetgeen waarin het NAKK het sterkst is: zo verraste het ensemble nietsvermoedende passagiers van de Amsterdamse tram 3 en konden lange rijen automobilisten genieten van een kort file-concert voor de open brug op de A1 bij Muiderberg.

 

Het NAKK is altijd op zoek naar muzikale uitdagingen en bijzondere samenwerkingen. Met een eigenzinnige kijk op klassieke muziek en spontaniteit op het podium weet het ensemble al snel de harten van het publiek te veroveren!

         

  Meer info op www.nakk.nl

 

 _________________________________________________________________________________________________________________

 

 Caravan

 

Caravan verbindt werelden van Oost tot West en van klassiek tot jazz en volksmuziek.
Syrische ud-virtuoze en vluchteling Jawa Manla, vioolfenomeen Emmy Storms, percussietovenaar Jeroen Batterink en pianist/componist Julian Schneemann; de jonge musici van Caravan gaan samen op reis, waarbij ze zich van grenzen niets aantrekken.
Verwacht een adembenemend programma, waarin onder meer Arabische en Ierse klanken te horen zijn en organisch versmolten worden met klassieke muziek en jazz.
En met al deze invloeden vertelt Caravan uiteindelijk één verhaal, als ware het een pleidooi voor de kracht van diversiteit.

 

 

Meer info op www.julianschneemann.com/caravan/

 

 _________________________________________________________________

 

Duo del Gesú

 

Duo del Gesú werd opgericht in 2010 door de Franse violist Arnaud Kaminski en de Poolse altviolist Krzysztof Tymendorf. Tijdens de 25e ‘Young Musician International Competition Città di Barletta’ in Italië wonnen zij de 1e prijs en dat zorgde direct voor een internationale carrière met uitnodigingen van over de hele wereld. Zij studeerden o.a. in Parijs, Wenen, Gdansk en Göteborg en kamermuziek bij grootheden als Eberhard Feltz, Apollon Musagète Quartett en Quatuor Ebène. Altijd op zoek naar nieuwe ideeën en combinaties werkten ze onder meer samen met Christoph Hartmann (Berliner Philharmoniker), Bertrand Braillard (Orchestra National dîle-de-France), Giuseppe Nova, Janusz Wawrowski, Joanna Wos, Tytus Wojnowicz, Antoine de Grolée, Maciej Ganski, Bartosz Koziak en Neokwartet. Daarnaast werkten ze zelfs samen met Wladyslaw ‘Gudonis’ Komendarek: een Pools icoon in de elektronische muziek.

 

Duo del Gesú hecht veel waarde aan het spelen van relatief onbekende werken uit de klassieke periode. Daar werden o.a. duo’s voor deze combinatie gecomponeerd door componisten als Franz Anton Hoffmeister, Ignaz Pleyel, Carl Philipp Stamitz en de ‘Paganini van de altviolisten’ Alessandro Rolla. Daarnaast spelen ze ook veel werken van moderne componisten, inclusief aan hen opgedragen composities van o.a. Thomas Emmanuel Cornelius, Tadeusz Dixa en Piotr Jedrzejczyk.

 

Zij ontvangen steun van de ‘Baltic Coast Strings Duets Competition’ om strijkduetten meer bekendheid te geven. Onlangs kwam hun nieuwe album uit.

 

 

Meer informatie op www.duodelgesu.com

 

 _________________________________________________________________________________________________________________

 

 Duo Bilitis

 

Duo Bilitis is mede door haar bijzondere bezetting een uniek ensemble op de Nederlandse podia en daar buiten. De beide musici hebben sinds hun oprichting in 2004 een geheel nieuw repertoire gecreëerd met hun eigen arrangementen voor alle combinaties tussen twee harpen en twee stemmen maar ook door het verstrekken van compositie -en arrangeer opdrachten aan verschillende Nederlandse componisten. Het duo vernoemde zich naar Claude Debussy’s tot de verbeelding sprekende composities ‘Les Chanson de Bilitis’ op teksten van Pierre Louys. Duo Bilitis is winnaar van het Internationaal Kamermuziekconcours Almere en finalist van de International Jewish Music Competition. 

 

Duo Bilitis trad op tijdens buitenlandse festivals waaronder The Tenth World Harp Congress, Varna International Music Festival (Bulgarije), Mosel Musik Festival in Duitsland/Luxembourg, Baku International Music Festival (Azerbejian), en het Seduced by Harps Festival in Belgie. In Nederland trad het duo o.m. op in het Concertgebouw te Amsterdam, het Grachtenfestival in Amsterdam, tijdens het Internationaal kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Muziekgebouw aan ‘t IJ, De Doelen te Rotterdam, Vredenburg Utrecht en op vele kamermuziekpodia door het hele land. 

 

Het repertoire van Duo Bilitis bestaat voornamelijk uit zelf gearrangeerd 20ste eeuws repertoire met een speciale focus op Franse en Spaanse componisten en 19e eeuwse Russische muziek. Nederlandse componisten zoals Jeff Hamburg, Chiel Meijering, Boudewijn Tarenskeen, Eef van Breen, Daan Manneke, Oene van Geel, Huba de Graaff, Anthony Fiumara en Joost Kleppe schreven nieuwe werken voor het duo. Met het strijkersensemble Camerata Antonio Lucio onder leiding van violiste Emmy Verhey speelden zij de Nederlandse premières van de dubbelharpconcerten van Maciej Malecki en Jean Francaix. 

 

In 2013 ging de eerste eigen muziektheaterstuk van het duo ’Un ballet realiste’ over Jean Cocteau in première geproduceerd door De Bijloke in Gent (Belgie), Nederlandse première tijdens de Rotterdamse Operadagen (2014). Deelname aan muziektheaterproducties van Huba de Graaff (2015-2016) en productiekern voor hedendaags muziektheater De Diamantfabriek (2015-2016) volgden. 

 

Duo Bilitis bracht haar debuut CD Le Jardin Feerique uit bij Brilliant Classics. In 2011 verscheen op hetzelfde label de tweede CD L’Heure Espagnole met Franse en Spaanse werken van Maurice Ravel, Manuel De Falla, Enrique Granados en Xavier Montsalvatge voor twee harpen en zang: “Vertrouwd repertoire dat met een schokje van herkenning en vervreemding een nieuw leven begint, mooi is dat.” -Lex Bohlmeijer-
In maart 2018 verscheen de derde CD Rêveries de Bilitis bij hetzelfde label: een programma rond Claude Debussy. 

 

Meer informatie op www.duobilitis.com

 

  Foto Erik Brinkhorst

 

__________________________________________________________________________________________________________________ 

 

 Canto in Flow

Nederlands Saxofoon Octet & Yogini Daphne Koken

 

Acht saxonisten en een yogini leiden u met Canto Ostinato naar een flow waar muziek, ademhaling en beweging één worden. Geef u over aan de golven van Canto Ostinato; een indringend, altijd veranderend, maar toch ook een repetitief werk van Simeon ten Holt. Geniet van de interactie tussen beweging en geluid, spanning en ontspanning, continuïteit en flow.

 

Canto in Flow is een yogales waarin deelnemers en musici samen ademen; yogi’s flowen op een bijzonder muziekstuk dat de verschillende sequenzen uit de les een boost geeft en de deelnemers meesleept. Muziekliefhebbers ondergaan een iconisch werk uit de 20e eeuwse muziek niet alleen met hun oren, maar met hun hele lichaam waardoor ze het harmonische verloop en spanningsbogen op een intense manier beleven.

 

De Canto heeft de bijzondere werkwijze dat de musici steeds samen mogen bepalen hoe vaak ze elk van de 106 individuele secties spelen en ook dynamiek, articulatie en intentie worden door de spelers zelf vorm gegeven. Samen met yogini Daphne Koken is het Nederlands Saxofoon Octet aan het experimenteren gegaan hoe een organische muzikale ontwikkeling samen kan gaan met de yoga flow. Een langzame opbouw die heel rustig blijft, zodat de deelnemers kunnen opwarmen; een gedeelte met veel energie blijven doorontwikkelen en op het juiste moment ontwikkelen naar ontspanning.

 

Voor de saxofonisten van het NS8 is de Canto een zeer fysieke beleving waarin ademhaling een belangrijke rol speelt. Zij willen het publiek die fysieke dimensie ook laten ervaren door middel van het beoefenen van yoga. Het energieniveau van het stuk staat in directe verbinding met de intentie van de yogaflow. Anderzijds geldt voor ervaren yogi’s dat de juiste muziek, afgestemd op de intentie van de flow, een extra dimensie geeft aan de ervaring op de yogamat. Muziek en beweging versterken elkaar, zodat mensen de yoga practice op een dieper niveau beleven.

 

Meer informatie op www.cantoinflow.com

 

  Foto Michal Grycko

___________________________________________________________________________________________________________________

 

 Epos Ensemble

Kindervoorstelling

 

Het Epos Ensemble wil de belevingswereld van kinderen opzoeken en verbreden. Dit doen zij door interactieve en educatieve voorstellingen te brengen, van hoge artistieke kwaliteit. In deze voorstellingen wordt klassieke muziek verweven met een andere kunstdiscipline. 

Een leven zonder verhalen, is als een leven zonder muziek, is als een leven zonder kleur.

Wie gelooft dat de wereld er baat bij heeft om niet bevolkt te worden met zwart-wit denkers, zal dus moeten voorzien in genoeg verhalen en muziek om aan de generaties door te geven. Die missie wil het Epos ensemble graag op zich nemen. Niet omdat ze denken zo de wereld wel even te redden, maar omdat ze geloven dat elk verhaal en elke muzieknoot telt om de wereld iets moois te geven. Dat elk kind waar ze voor spelen telt. En elke vader, moeder, juf, meester, opa, oma. Dat de verschillen daartussen wegvallen zodra je allemaal in hetzelfde verhaal gekropen bent. Ondergedompeld in dezelfde muziek. Aan de hand meegenomen wordt. Geraakt wordt in iets onbenoembaars.

 

Het Epos Ensemble maakt kinder- en gezinsvoorstellingen waarin verhalen en klassieke muziek tot één geheel worden verweven. Op een speelse manier prikkelen ze de fantasie en empathie van kinderen, betrekken ze actief in het verhaal en laten ze tegelijkertijd kennismaken met de kleurrijkheid van (moderne) klassieke muziek en blaasinstrumenten.

 

Waarom het Epos Ensemble ?

 

Enkele jaren geleden zijn ze begonnen als het Amsterdams Sprookjeskwintet, met uitvoeringen van hét klassieke school­voorbeeld van een muziekverhaal: Peter en de Wolf van S. Prokofiev. Hierdoor enthousiast geworden wilden ze doorgaan met het maken en brengen van kindervoorstellingen.

 

Na een succesvolle eerste zelfgemaakte voorstelling in 2016/2017, zijn ze groter gaan denken, groter gaan dromen en hebben daarbij hun naam veranderd in Epos Ensemble. Epos is het Griekse woord voor heldendicht of verhaal, en geeft hen de ruimte om alle soorten verhalen te vertellen die zij te vertellen hebben. Ensemble betekent samen en geeft precies weer wat zij willen zijn: een éénheid van musici en verteller.

 

 Joris en de Geheimzinnige Toverdrank

 

Joris heeft van zijn moeder de taak gekregen om op zijn oude, ziekelijke oma te passen en vooral niet te vergeten haar haar drankje te laten slikken om 11 uur. Joris is niet al te dol op zijn oma en besluit zelf een drankje te brouwen om aan haar te geven. En dan … gebeuren de wonderlijkste dingen!

 

Dat Roald Dahl een krachtpatser is op het gebied van zéér fantasierijke kinderverhalen, is bekend. Maar hoe dit verhaal van hem, verteld door Iris van der Ende, één grote totaalbelevenis wordt met de muziek van componisten als Bozza, Hindemith, Fredriksson en Ibert… dat moet je gewoon meemaken! Ook theatrale en interactieve elementen ontbreken niet in deze voorstelling. De musici spelen op hobo, fluit, klarinet, fagot en hoorn.

 

 

Meer informatie op www.eposensemble.nl

___________________________________________________________________




Powered by Khore by Showthemes