Jong NBE
Het jong Nederlands Blazers Ensemble, kortweg jongNBE, is een ensemble van jonge talentvolle musici van de Nederlandse conservatoria, sommigen al klaar, anderen nog midden in hun opleiding. Het ensemble bestaat uit 10 musici (fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn, trompet, saxofoon, (bas)trombone, slagwerk en contrabas/basgitaar) en wordt gecoacht door ervaren musici van het NBE.
Zij kunnen gedurende twee jaar deel uitmaken van het jongNBE. Spelen in het jongNBE biedt jonge musici een fantastisch leertraject in samenspel, programmering en presentatie. Het jongNBE vormt de kweekvijver van het Nederlands Blazers Ensemble.
Het jongNBE begeleidt de jonge componisten tijdens de Voorrondeconcerten van de compositiewedstrijd Op weg naar het Nieuwjaarsconcert en speelt daarnaast eigen programma’s, door heel Nederland.
Het jongNBE trad o.a. op tijdens het Grachtenfestival, in De Nacht van Ramses in het DeLaMar Theater, bij Vroege Vogels in Park de Hoge Veluwe, tijdens de lunchconcerten in Het Concertgebouw, speelden op de Uitmarkt, bij Opium op NPO Radio4, tijdens het Oranjewoud Festival, op het WK Hockey, bij de Cello Biënnale en in de Holland Opera-producties The Day After en STYX op Fort Rijnauwen.
Meer informatie op: www.nbe.nl/jongNBE
Amatis Trio
Het Amatis Piano Trio ontstond in 2013 tussen drie musici van verschillende oorsprong, maar met hetzelfde doel: Om samen de wonderen van het piano trio repertoire te ontdekken en op het hoogste niveau uit te voeren. De nederlandse pianist Mengjie Han, duitse violiste Lea Hausmann en britse cellist Samuel Shepherd troffen elkaar in de straten van Amsterdam, waarna al snel een hechte samenwerking ontstond. Sindsdien treden ze op in zowel binnen- als buitenland, met muziek van de weense klassieken tot aan de hedendaagse avant-garde.
Kort na hun oprichting won het Amatis Trio de publieksprijs in het Grachtenfestival Conservatorium Concours, wat de deur opende naar vele concerten op locaties door heel Nederland. Ze werden verkozen als een van vier trios die werden toegelaten om deel te nemen aan de prestigieuze International Chamber Music Academy in Trondheim, Noorwegen. Daar werkten ze met beroemde musici zoals Daniel Hope, Miguel da Silva en Hatto Beyerle.
Hun eerste internationale succes kwam toen ze de jongste finalisten ooit werden op het Internationaler Wettbewerb ‘Franz Schubert und die Musik der Moderne’ 2015 in Graz, Oostenrijk. Als gevolg werden ze uitgenodigd om deel te nemen aan de Beethoven Masterclass in Bonn, Duitsland, waar ze werkten met Trio Jean Paul. Kort daarna wonnen ze ook de prestigieuze Parkhouse Award in Londen, met concerten in St. John Smith’s Square en Conway Hall in Londen als gevolg.
Tot de andere hoogtepunten van het afgelopen seizoen behoren o.a. concerten in Wigmore Hall London, Koninklijk Concertgebouw en Beethoven-Haus Bonn. Ook traden ze op tijdens befaamde festivals als het Salzburger Festspiele, Grachtenfestival Amsterdam, Wimbledon Music Festival London, en Janine Jansen’s Kamermuziekfestival in Utrecht. Komend seizoen zullen ze te horen zijn in o.a. Festival Pablo Casals in Frankrijk en Shaldon Music Festival in Engeland.
Het Amatis Trio werd genomineerd voor het Dutch Classical Award award. Als gevolg zullen ze in januari 2016 te horen zijn in elf concertzalen in Nederland. Ook zullen ze regelmatig voor de radio en de televisie optreden. Het trio heeft de Nederlandse Piano Trio Compositie Prijs beschikbaar gesteld voor jonge componisten, waarvan het winnende werk tijdens de tour te horen is.
Het trio studeert momenteel aan de Universität Mozarteum in Salzburg, Oostenrijk, waar ze les krijgen van befaamde musici als Lukas Hagen, Rainer Schmidt, Wolfgang Redik en Imre Rohmann. Daarnaast volgden ze masterclasses met o.a. Menahem Pressler, Anner Bylsma, Daniel Hope, Ib Hausmann en Fabio Bidini. Amatis Piano Trio behoort sinds 2015 tot de European Chamber Music Academy.
Meer informatie op www.amatistrio.com
Fuse
Voor kijkers van het tv-programma Podium Witteman behoeft Fuse vrijwel geen introductie meer. Het Amsterdamse zestal is een vaste toevoeging aan het format en laat al jaren hun veelzijdigheid zien in de muzikale liveshow over klassieke muziek en verwante genres. Maar weinig mensen kennen de route die Fuse sinds 2012 heeft afgelegd: honderden optredens; van rokerige clubs en serene kerken, tot festivalweides en concertgebouwen. De uren op het podium, onder de televisielampen en experimenterend in hun repetitiehok zitten inmiddels in het DNA van Fuse gesleten. Het maakt de groep virtuoos, aanstekelijk op elkaar ingespeeld en overtuigend enthousiast over de muziek die ze je voorschotelen.
Het podium is voor Fuse altijd een plek voor experiment geweest, geen concert is hetzelfde. Toch hebben ze hun favoriete muziek vastgelegd op albums Studio en Studio 2. Hierop staat muziek die Fuse in de afgelopen jaren het meest is bijgebleven en heeft gevormd; een eigenwijze verzameling stijlen en genres met een herkenbare eigen sound. Studio werd in 2017 genomineerd voor een Edison Publieksprijs.
“Virtuoos, technisch begaafd en vooral tot op het merg muzikaal”
– Haarlems Dagblad
“Nederlands meest veelzijdige ensemble”
– Het Concertgebouw
“Fuse heeft dat geheimzinnige ‘meer’ dat je niet kunt zien”
– NRC
“Fuse blaast klassiek nieuw leven in”
– Paul Witteman
Fuse: Julia Philippens (violin), Emma van der Schalie (violin), Mascha van Nieuwkerk (cello),
Adriaan Breunis (viola), Tobias Nijboer (doublebass), Daniel van Dalen (percussion).
Meer informatie op www.fusemusic.nl
Tamhá
Tamhá onderscheidt zich door zijn bijzondere samenstelling met een vernieuwend geluid, dit als resultaat door de instrumenten die in het ensemble vertegenwoordigd zijn. Het trio bestaat uit David Cristóbal Litago, Javier Pérez en David Bona. Allen studeerden zij aan Europa’s beste conservatoria en vertegenwoordigen een nieuwe generatie musici waaraan een brede muzikale opleiding en vele, zowel nationale als internationale, ervaringen aan ten grondslag liggen. Dit geeft Tamhá zijn stevige persoonlijkheid in zijn interpretaties en een rijke mengeling van artistieke visies.
Het bijzondere aan Tamhá, naast zijn ongebruikelijke samenstelling van saxofoon, fagot en klarinet, bevindt zich in de keuze van het repertoire. Niet alleen is deze geheel samengesteld door het trio zelf, maar ook door hen gearrangeerd. Het repertoire beslaat traditioneel werk tot aan moderne composities, maar altijd uit zeer toegankelijk voor de luisteraar. De formatie is een behoorlijke uitdaging voor het trio; het geluid, de verschillende en uiteenlopende registers, de brede en verschillende klankkleuren en nuanceringen van de verschillende instrumenten. Echter maakt dit alles Tamhá tot een uniek trio, speciaal en compleet in alle facetten van de kamermuziek.
Tamhá gaf voornamelijk concerten in Nederland en Spanje waaronder Muziek op de Binnendieze (Den Bosch), Uitgast Festival (Lelystad), Festival NAK (Pamploma) en Festival de la Ribagorza (Huesca).
Meer informatie op www.tamha.es
Tobias Borsboom
Tobias Borsboom onderscheidt zich als een van Nederlands bekendste jonge pianisten met zijn fijnzinnige pianistische kwaliteiten en poetische, kleurrijke interpretaties.
“Hij speelt (…) met grote bevalligheid, de nodige dramatiek en een juweel van een toucher”- Trouw
“Borsboom is een bespiegelende pianist, wat vooral in Chopins Nocturne nr. 4 naar voren komt, waarin hij het vilt de snaren laat aaien.” – Volkskrant
“(…) we bevinden ons wel in een fantasierijke en zeer afwisselende wereld die de grote pianistische kwaliteiten van Borsboom tot in de finesse recht doet (…) hij doet ermee wat hij wil, hij tovert associaties en connecties uit een imaginaire hoge hoed. Is dat niet synoniem aan tovenarij?” – OpusKlassiek
Als winnaar van de Dutch Classical Talent Award speelt hij sinds 2015 in de concertzalen van Nederland. Met violist en duopartner Piotr Jasiurkowski won hij de publieksprijs. Ook toerde hij als solist in Gershwins Pianoconcert in F met het Nederlands Studenten Orkest, en recent met zijn soloprogramma Wanderer in binnen- en buitenland. Zijn solorecitals geven blijk van zijn belangstelling voor hedendaagse muziek en zijn debuutalbum Wanderer (Label 7 Mountain Records, 2017) is met veel lof in de pers en media onthaald.
Tobias toont zich een veelzijdig en creatief musicus, die ook op het gebied van kamermuziek zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Regelmatige kamermuziekpartners zijn cellist Lidy Blijdorp, violist Piotr Jasiurkowski, violist Pieter van Loenen, cellist Pamela Smits, saxofonist Arno Bornkamp en pianoduopartner Yukiko Hasegawa. Met celliste Pamela Smits werkt Tobias sinds 2017 samen als programmeur van de concertserie Vriendenconcerten in de Zuiderkerk van Amsterdam.
Ook gaat hij graag de samenwerking aan met andere theater- en kunstvormen. Voor seizoen 2018-2019 loopt in samenwerking met theaterproductiehuis Oorkaan Meneer Tobias en het zwarte monster, een muziekvoorstelling voor kinderen vanaf vier jaar. Daarnaast is hij deel van gezelschap Theatre-Hotel Courage dat in 2017 de Nederlandse theaters aandoet met A room with a view. Met celliste Lidy Blijdorp speelt hij enkele zeer succesvolle vertelconcerten, waaronder Zomerdag in Parijs, Mata Hari, en De rechtvaardigen, waarvan de laatste twee zijn geschreven en worden verteld door Jan Brokken.
Tobias Borsboom is oprichter en leider van theatergroep De Schubertianen waarin de spelers in de huid kruipen van de artistieke vrienden van Schubert, en in de voorstelling De house warming houden zij een feest ter ere van hun grote vriend.
De achterliggende jaren was Tobias eveneens prijswinnaar op concoursen als het YPF Piano Competition, het Concertgebouw Entree Kamermuziek Concours en het Prinses Christina Concours en meer. Hij voltooide in 2013 zijn master-opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn. Daarvoor studeerde hij aan de Jong talent afdeling van het Utrechts Conservatorium bij Paolo Giacometti. Hij volgde masterclasses bij internationaal gerenommeerde musici als Maria João Pires, Klaus Hellwig, Georg Friedrich Schenck, Geoffrey Douglas Madge en Jan Boguslaw Strobel.
Naast zijn gevarieerde drukke concertleven werkt Tobias Borsboom aan het Conservatorium van Amsterdam als correpetitor.
Meer informatie op www.tobiasborsboom.com
Combattimento
Combattimento speelt muziek uit de barokperiode. Bekende en onbekende werken uit de 17e- en 18e-eeuwse barokmuziek vormen de kern van ons repertoire en dan vooral de stijlen waarin fantasie en beweging een grote rol spelen. De leden van Combattimento, ieder met solistische kwaliteiten, dragen een schat aan opgebouwde kennis en ervaring met zich mee en willen het publiek hier deelgenoot van maken. Samen vormen we een hecht ensemble dat jaren heeft gewerkt en blijft werken aan een geheel eigen klank en speelwijze: energiek, vurig, stijlbewust.
Het ensemble komt graag dicht bij u en wil klassieke muziek levendig en boeiend voor u maken. U komt ons daarom veel tegen op kleinere podia, zoals mooie kerkjes, intieme concertzaaltjes of een oud slot. Daar zit u letterlijk dicht bij ons en beleeft u de muzikale ervaring nog intenser. Onderhoudende en informatieve toelichtingen tijdens het concert geven u een kijkje in de achtergrond van deze muziek.
Combattimento speelt op moderne instrumenten, in de overtuiging dat de klankintensiteit hiervan beter aansluit bij de luisterpraktijk van de hedendaagse concertbezoeker. We kijken door een moderne bril naar barokmuziek en doen dan nieuwe ontdekkingen. Dat is vooral een experimentele aangelegenheid die tijdens de repetities vorm krijgt.
Samen verkennen we de grenzen van barokke extravagantie en spektakel. Hoe klonk de muziek toen? Mag het nu een fractie ruiger? Kan het net iets langzamer? Of juist dynamischer? Het resultaat: spannende en energieke concerten waarmee we u verrassen en op scherp zetten. Of het nu gaat om een ‘klassieker’ als het Concert voor twee violen in d-klein van Bach of bijvoorbeeld muziek van de tegenwoordig veel minder bekende maar minstens zo boeiende Giuseppe Antonio Brescianello. Kom naar onze concerten en ervaar hoe we de muziek voor u tot leven brengen
Combattimento werkt regelmatig samen met topsolisten, zoals Liza Ferschtman, Maarten Koningsberger, Lisa Larsson, Helena Rasker, Cécile van de Sant en Johannette Zomer en met gezelschappen als het Scapino Ballet Rotterdam en de Nationale Reisopera. In het verleden maakte het ensemble onder de naam Combattimento Consort Amsterdam diverse tournees in Duitsland, Spanje, Midden-Europa, Zuid-Amerika, Japan, Rusland en de Verenigde staten. Ook werden meer dan 35 CD- en DVD-producties gerealiseerd.
Combattimento ontvangt in 2017 subsidie van het Fonds Podiumkunsten en op projectbasis ook van het VSB Fonds. Dat is een flinke steun in de rug om de organisatievan dit prachtige ensemble te professionaliseren en het niveau van de uitvoeringen steeds weer op een hoger niveau te kunnen brengen. Daarbij prijzen wij ons nog steeds gelukkig met de ongelooflijk grote inzet en passie van de musici zelf en een handvol Vrienden-vrijwilligers.
Combattimento is de voortzetting van het vroegere Combattimento Consort Amsterdam dat eind januari 2014 haar activiteiten heeft beëindigd.
Meer informatie op www.combattimento.nl
Nederlands Saxofoon Octet
De Saxofoon, Stem van Sax, heeft een nogal uitgebreide familie van instrumenten met een onuitputtelijk kleurenspectrum. Van de sprankelend hoge sopranino, via de welbekende sopraan, alt, tenor en bariton, tot het ronkend vette geluid van de bassaxofoon. Het Nederlands Saxofoon Octet, opgericht begin 2014 door een aantal vers afgestudeerde saxofonisten, bespeelt de uitvinding van Adolphe Sax als een orkest en waagt zich aan bewerkingen van allerlei bezettingen. Zij kregen o.a. het recht van de Schönberg Foundation om het fantastische ‘Verklärte Nacht’ te bewerken en uit te voeren. Datzelfde geldt voor het ‘Canto Ostinato’ van Simeon ten Holt.
Zij gaven o.a. concerten tijdens het Grachtenfestival Amsterdam, Wonderfeel, Oranjewoud Festival, Muziekgebouw Eindhoven, in het Guggenheim Museum Bilbao en op het Manana Manana Festival.
Meer informatie op www.nederlandssaxofoonoctet.com
Vincent van Amsterdam
winnaar van de Dutch Classical Talent Award 2016, is een groot promotor van het klassiek accordeon. Hij heeft zowel zijn Bachelor (2012) als zijn Master of Music (2014) studie Cum Laude afgesloten aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg. Vincent is laureaat van diverse (inter)nationale concoursen, zoals het Prinses Christina Concours (2007), het Nationaal Accordeon Concours (2008 & 2009), en prijswinnaar van het International Young Musicians Competition in Milaan (2009). Hij behaalde een vierde plaats op de coupe mondiale in Kroatië (2010), met het Van Amsterdam duo was hij prijswinnaar in Kroatië (2010) en Klingenthal (2012). In 2014 werd de vakjuryprijs van het Nederlands Conservatorium Concours aan hem uitgereikt.
Vincent is zijn accordeonstudie begonnen bij zijn vader, accordeonist en docent Evert van Amsterdam. Tijdens zijn Bachelorstudie kreeg hij les van Ronald van Overbruggen en Gerie Daanen. In zijn tweejarige Masteropleiding volgde Vincent lessen aan de Hochschule fur Musik in Würzburg bij Prof. S. Hussong (D), daarnaast volgde hij hoofdvaklessen bij Prof. W. Semionow aan het Gnessin Academy of Music van Moskou. In de afgelopen jaren heeft hij diverse masterclasses en zomercursussen gevolgd bij bekende accordeonisten zoals F. Lips (RU), M. Dekkers(NL), C. Jacomucci(I), Y. Shishkin(RU), M. Vayrynen(FI) en M. Bjeletic (RS).
Vincent‘s repertoire bevat een grote verscheidenheid aan composities: van Scarlatti, Bach en Franck tot Gubaidulina, Nordheim, Schmidt en Kusjakow. Ook heeft Vincent contact gezocht met diverse Nederlandse componisten, dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de uitvoering van verschillende wereldpremières voor accordeon, met werken van o.a. A. Strootman, B. van Beurden en W. Boogman. Speciaal voor het programma “Dutch Classical Talent” 2015/2016 heeft het Fonds Podiumkunsten een beurs uitgegeven aan Maxim Shalygin voor het schrijven van een nieuwe compositie voor solo accordeon.
Inmiddels heeft Vincent drie CD’s opgenomen. In 2012 kwam de CD ‘‘A Flight Beyond the Time’ uit met daarop solowerken voor accordeon en kamermuziekcomposities gespeeld door het Van Amsterdam Duo. In 2014 werd zijn eerste solo CD gepresenteerd ‘’Classical Accordion’’, hierop staan werken van o.a. Sweelinck, Bach, Gubaidulina en Tiensuu. De tweede cd van het Van Amsterdam Duo ‘Chanson Russe’ kwam uit in 2016. Op deze cd staat werk van Stravinsky, Shostakovich en Kusjakov. Zijn tweede solo CD, Red, Dark and Blue, is in november 2016 opgenomen en komt op 22 september 2017 uit.
Naast optredens als solist treedt Vincent ook op met het Van Amsterdam Duo. Met dit duo heeft Vincent al ruim 10 jaar concertervaring en ze hebben meerdere prijzen gewonnen op nationale en internationale concoursen.
Als solist zoekt Vincent ook de samenwerking met (symfonie)orkesten, hij soleerde met het accordeonconcert ‘’Pohadka’’ van V. Trojan met het Kennemer Jeugd Orkest o.l.v. M. Broers. In 2015 was hij solist bij het NJFO o.l.v. D. Oosterman met het accordeonconcert van O. Schmidt. In het najaar van 2015 voerde hij het accordeonconcert van H. Herman uit met het kamerorkest: “de Haerlemse Musyckkamer” o.l.v. A. Kaart.
Vincent heeft vele concerten gegeven op diverse podia in het binnenland waaronder op de UITmarkt, Janine Jansen Festival, Grachtenfestival, Sail Amsterdam, NJO muziekzomer 2015. Ook In het buitenland heeft Vincent zich veelvuldig gepresenteerd , zo had hij een uitgebreide solo tournee door Italië, speelde hij in Parijs en Athene en had hij met het Van Amsterdam Duo een tournee door Oostenrijk en concerten in Servië en China.
Meer info op: www.vincentvanamsterdam.nl
Koperblazers Radio Filharmonisch Orkest
Het Radio Filharmonisch Orkest werd in 1945 opgericht door Albert van Raalte. Het orkest werd nadien geleid door achtereenvolgens Paul van Kempen, Bernard Haitink, Jean Fournet, Willem van Otterloo, Hans Vonk, Sergiu Comissiona, Edo de Waart en Jaap van Zweden. In het seizoen 2012-2013 is Markus Stenz aangetreden als chef-dirigent. De Amerikaanse dirigent James Gaffigan is vaste gastdirigent vanaf het seizoen 2011-12. Onlangs tekende hij bij tot einde seizoen 2022-2023.
Beroemde gastdirigenten
Het Radio Filharmonisch Orkest werkte samen met tal van befaamde gastdirigenten, onder wie Leopold Stokowski, Kirill Kondrasjin, Antal Doráti, Riccardo Muti, Kurt Masur, Mariss Jansons, Michael Tilson Thomas, Gennady Rozhdestvensky en Valery Gergiev. Het orkest speelde de (Nederlandse) premières van werken van onder anderen Messiaen, Berio, Boulez, Henze, Carter, Adams, Birtwistle, Adès, Janácek, Oestvolskaja, Verbey, De Raaff, Vriend en Rijnvos.
Bijzonder in het Nederlandse muziekleven
Het orkest staat in dienst van de Nederlandse Publieke Omroep en is prominent aanwezig in de omroepseries NTR ZaterdagMatinee en Het Zondagochtend Concert in het Amsterdamse Concertgebouw, alsook in De Vrijdag van Vredenburg te Utrecht. In het Nederlandse muziekleven onderscheidt het orkest zich door bijzonder geprogrammeerde symfonische concerten en heeft het zich bovendien opmerkelijk geprofileerd met diverse concertante opera-uitvoeringen. Eerste uitvoeringen in Nederland en wereldpremières zijn daarbij regelmatig aan de orde.
Opmerkelijk in het buitenland
Het Radio Filharmonisch Orkest treedt bij gelegenheid ook op in het buitenland. Olivier Messiaens meesterwerk La Transfiguration de Notre Seigneur Jésus Christ, uitgevoerd in Nederland in juni 2008 door Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor onder leiding van Reinbert de Leeuw, oogstte in september 2008 tijdens het Festival Musica in Straatsburg buitengewoon enthousiaste kritieken. Met Jaap van Zweden was het Radio Filharmonisch Orkest in oktober 2009 te gast op het Sun Festival in Singapore. In maart 2010 maakte het orkest concertreizen naar Groot-Brittannië, Duitsland en Oostenrijk. Aan het begin van het seizoen 2011-2012 maakten het Radio Filharmonisch Orkest en Jaap van Zweden hun succesvolle debuut op de BBC Proms.
Platen en cd’s
Het Radio Filharmonisch Orkest heeft een indrukwekkende plaat- en cd-catalogus opgebouwd. In de jaren ’70 maakte het orkest voor het label Decca een aantal legendarische grammofoonplaten met dirigenten als Leopold Stokowski en Antal Doráti. Onder leiding van Jean Fournet werd voor Denon een serie cd’s gerealiseerd met Frans repertoire. Opnamen van onder meer de complete symfonieën van Mahler onder leiding van Edo de Waart verschenen op cd, alsook een unieke Wagner-box en de complete orkestwerken van Rachmaninov. Cd’s met werken van hedendaagse componisten als Jonathan Harvey, Klas Torstensson en Jan van Vlijmen werden onderscheiden met prijzen en eervolle vermeldingen. Voor het label BIS wordt al enige jaren gewerkt aan een Sjostakovitsj-serie onder leiding van Mark Wigglesworth en voor Octavia, resp. Challenge Records International aan de opnamen van alle symfonieën van Bruckner onder leiding van Jaap van Zweden. Op het omroeplabel QuattroLive verschenen lovend ontvangen opnamen van onder meer Mahlers Das klagende Lied, The music makers van Edward Elgar, Memoria van Wolfgang Rihm en Wagners Lohengrin en Die Meistersinger von Nürnberg. In het seizoen 2010-2011 is de reeks Wagner-opera’s aangevuld met een live-registratie van Parsifal, uitgebracht door Challenge Records.
Prijzen
Het Radio Filharmonisch Orkest ontving in 2014 de Edison Oeuvre Award voor zijn onmisbare rol in het Nederlandse muziekleven. In september 2017 ontving het orkest samen met het Groot Omroepkoor de Concertgebouw Prijs vanwege de belangrijke bijdrage die zij over een langere periode hebben geleverd aan het artistieke profiel van de Amsterdamse concertzaal.
Mysterie van het verdwenen geluid
Het Mysterie van het Verdwenen Geluid is een voorstelling voor kinderen die bestaat uit een combinatie van film, live muziek en interactie. De kinderen worden zelf hoofdrolspelers in het spannende verhaal dat zich zowel op het filmscherm als live in de zaal afspeelt. Ze musiceren mee, maken spelenderwijs kennis met de verschillende muziekinstrumenten en helpen mee om het goede geluid terug te brengen bij het goede instrument. Zo maakt het kind op een eigentijdse manier kennis met muziek en de verschillende muziekinstrumenten
”Is dit klassieke muziek? Dat wil ik ook!”
Het klinkt waanzinnig leuk, ik wou dat ik nog op school zat! Dat ik ooit eens zo’n muziekles had gehad! Dat had een hoop opgeleverd denk ik. Dieuwertje Blok presentatrice Radio 4
Het Mysterie is een zeer origineel vormgegeven muzikaal verhaal, waarbij kinderen en het publiek ook een actieve rol hebben. De musici die zich laten horen zijn voortreffelijk en kunnen zowel verbaal als muzikaal uitstekend communiceren, waardoor de muziek zijn uitwerking heeft bij de kinderen en haar familie. Jochem van Eeghen Voormalig directeur Prinses Christina Concours en Classic Express.
Meer informatie op www.hetverdwenengeluid.nl
Eva Kroon
De Nederlandse alt-mezzo Eva Kroon maakte in 2015 haar debuut bij De Nationale Opera (DNO) met ‘Une voix de femme en coulisse’ en als understudy voor Mère Jeanne in Dialogues des Carmélites ‘ in het kader van ‘De Nationale Opera talent’ o.l.v. dirigent Stéphane Denève en regisseur Robert Carsen.
De afgelopen seizoenen heeft zij bij de DNO in meerdere producties haar opwachting mogen maken: Un Musico’ (Manon Lescaut in de regie van Andrea Breth en o.l.v. Alexander Joel), ‘Stimme aus der Höhe’ (Parsifal o.l.v. Marc Albrecht in de regie van Pierre Audi), La Voix de la tombe (Les contes d’Hoffmann o.l.v Carlo Rizzi, regie Tobias Kratzer) en afgelopen maart was zij te zien in de wereldpremière van ‘Caruso a Cuba, een werk van de Nederlandse componist Micha Hamel o.l.v. Otto Tausk en regie van Johannes Erath.
In de zomer van 2018 was Eva te zien bij Opera Spanga in de rol van Amneris (Aida, Verdi) en dat najaar gaf zij gestalte aan Keizer Wilhelm II in Kameropera ‘De Grens’ een nieuw werk van Jan-Peter de Graaff. In de rollen die zij gestalte geeft wordt zij geprezen om haar warme, diepe klankkleur en de inleving en dramatiek van de personages.
Komend seizoen brengt wederom een paar mooie hoogtepunten, waaronder een stipendium voor een bezoek aan Bayreuth in augustus, Daarnaast brengt het nieuwe seizoen twee producties bij De Nationale Opera: het najaar van 2019 brengt haar eerste Walküre ‘Grimgerde’ in een herneming van de gelauwerde regie van Pierre Audi en begin 2020 Stimme von Oben in Frau ohne Schatten o.l.v. Marc Albrecht.
Ook oratorium heeft haar interesse. Haar warme, diepe klankkleur maakt haar een graag gehoorde soliste in diverse werken. Zij was o.a. te horen als alt-solist in de Matthäus-Passion en Johannes-Passion (J.S. Bach), Het Requiem, de Krönungsmesse van W.A. Mozart, Petite Messe Solennelle en het Stabat Mater van Rossini, het Stabat Mater van Dvořák en het Requiem van Verdi.
Kroon behaalde haar Bachelor zang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en heeft haar Master of Opera behaald aan The Dutch National Opera Academy (DNOA) onder de artistieke leiding van Alexander Oliver. De belangrijkste stappen in haar vocale ontwikkeling heeft zij na haar studie gemaakt bij Abbie Furmansky. Momenteel werkt zij met Peter Lockwood en Nadine Secunde.
Meer informatie op www.evakroon.nl
Guitar Connection
The Guitar Connection is het gitaarduo opgezet door Ger Oosterhaven en Daniël Antonie. Beiden afkomstig van het Conservatorium van Amsterdam waar ze klassiek gitaar hebben gestudeerd bij Lex Eisenhardt. The Guitar Connection staat voor de muzikale connectie tussen twee jonge jongens uit Utrecht en het publiek, een mix van stijlen en hoogstaand gitaarwerk. Inmiddels heeft het gitaarduo flink wat concerten gegeven waaronder in TivoliVredenburg te Utrecht. Daarnaast staan ze geprogrammeerd in de gitaarsalon en speelden ze op het gitaarfestival van Enkhuizen.
Het gitaarduo nam het album “Connecting Spanish music” op met o.a. eigen arrangementen van Isaac Albeniz, Manuel de Falla en Enrique Granados.
Meer info op www.theguitarconnection.nl